torsdag 18 mars 2010

Ojojoj.

Jag har inte skrivit på Ap-länge så jag ber om ursäkt, inte för att jag tror att jag har 8 miljoner som läser bloggen, men men ;-).

Oj jag ha gjort en väldans resa till att börja med, det började faktiskt redan i höstas, där jag gjorde en "resa i mitt inre" med hjälp av min kära Anders, som var min teraput under hela hösten när jag mådde som värst. Jag är evigt tacksam gentemot honom som har fått mig att må så här pass bra som jag gör nu.

Jag har börjat på en " DIET" eller nja egentligen så är det ingen diet, utan en livsstilsförändring som passar mig utmärkt. Uteslut allt skit, socker, mjöl, kolhydrater med andra ord. Ska du hitta skit och äta består det oftast av kolhydrater.
Myter:
1. Man blir trött av att inte äta kolhydrater; I början blir man trött som av vilken avvänjning som helst, men sedan blir du pigg, och håller dig pigg eftersom du inte får några blodsocker rusningar varken upp eller ner.

2. Hjärnan behöver kolhydrater; Nej hjärnan behöver GLUKOS och proteiner. Jämför köttätatande djur med växtätande, en ko och en hund tex.

Självklart så äter jag LITE kolhydrater, liiiiite baljväxter osv, och jag dricker mjölk i kaffet osv.

Nej! Mina barn äter kolhydrater fast inte lika mycket som förut. Tex så får de inte pasta/ris/pot om de inte vill ha det hemma till maten, de äter hellre broccoli eller brysselkål till.
Om de vill ha något gott på vardagarna får de GÄRNA vispad grädde med hallon,björnbär eller blåbär, men inget socker naturligtvis.
Slut med fikat i vårat hem, inget bra alls varken för barn eller för vuxna.

Som sagt min hjärna och mitt mående är med på denna resa, jag vet vad jag har gjort för fel innan och jag har analyserat det. JAg är ganska säker på att denna gång så kommer jag lyckas, för att det känns helt annorlunda som sagt.

All cred till min bästa vän M som varit modig o gjort en GBP, som gjorde mig fullständigt livrädd! Passar verkligen inte mig! Vill inte vill inte! Ha ha, är naturligtvis superstolt över min M, framförallt kommer jag att vara henne evigt tacksam för att hon har skrämt upp mig och undermedvetet körde in mig på detta spår! Tack!

3 kommentarer:

  1. Heja du har helt rätt inställning =)

    SvaraRadera
  2. Varsågod? =) puss på dig! verkar gå jätte bra med denna diet =) den verkar väldigt god =)

    SvaraRadera
  3. Den ÄR god. Äter god mat och är nästan inte sötsugen alls, eller jo jag har varit det i 3 dagar nu, men inte sååååå sugen så att jag har fuskat. Det går framåt..PÖSS

    SvaraRadera