söndag 21 mars 2010

Skällsord.

Att säga muslim idag är nästan som att säga "FITTA" "HORA" till en person, samma uttryck i blicken, samma hat.
Jag KAN verkligen inte förstå detta? Vad är det MED människor idag?

Islam är en av våra 5 världsreligoner, varken sämre eller bättre än någon annan. Islam är inte Terrorism, kvinnomisshandel och hedersmord. Jag reagerar så starkt åt mina vänners vägnar som lever i detta kalla muslimfientliga samhälle och utstår nedvärderande blickar varje dag.
Jag har aldrig träffat så snälla människor som jag gjorde när jag började arbeta med asylsökande flyktingar.
De har sina lustig ideer om vad som är rätt och fel, men säg VILKEN religös människa som inte har det?

Jag håller absolut inte med om allt som står i Koranen, men jag håller definitivt heller inte med om allt som står i Biblen heller.

Jag tror att hatet till muslimerna handlar om okunskap, FAKTISKT! Läs på människor läs på så skulle världen bli så mycket bättre.

Jag har själv extremt mycket fördomar, som jag naturligtvis försöker jobba på, eller förstå varför exempel;

1. Kallingebor (vilket inkl mig själv)
2. Familjer som tävlar med varandra (finast hus, nyaste renoveringen), osv! De kan ju inte ha något liv!
3. Typisk svensk mentalitet, du sticker ut! Du pratar för mycket! Du följer inte med strömmen! Dig fryser vi ut.
4. Föräldrar som SKRYTER om sina alldeles ALLDAGLIGA barn. *suck* KAlle satt på toaletten i 5 minuter! Vem bryr sig!?
 Osv listan kan göras lång, ganska "ofarliga" fördomar kan jag tycka, drabbar mest mig själv.

Men att ha fördomar och döma 1,5 miljarder människor för att de tillhör en viss religon, ÄCKLAR mig!

Jag hoppas att mina barn får uppleva världen och lära sig om människor och olika kulturer, så att de kan få ÖKAD förståelse för sina medmänniskor.
Det är inte kul att bli förföljd, se sina kompisar bli sprängda i luften, eller vakna av att amerikansk militär har trängt sig in i sitt hus med en pistol riktad mot sitt huvud.
Jag KAN inte sätta mig in i dessa scenarion oavsett hur mycket jag försöker, jag vill verkligen förstå. Men så länge jag lever i detta lull-lull landet så kommer det inte att ske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar