onsdag 24 mars 2010

Hur uppfostrar vi våra söner?

Jag har tänkt mycket på hur jag uppfostrar mina barn, som är två killar. Uppfostrar jag dem annorlunda än om jag hade haft två tjejer?

Jag vill ju gärna TRO att dte inte är någon skillnad i mitt sätt att uppfostra, jag vill ha snälla vuxna killar. Jag vill att de ska visa tjejer respekt, jag vill lära dem att det är OK att visa känslor, samtidigt som jag innerst inne är rädd för att de ska bli för annorlunda så att de blir mobbade, ÄVEN om jag vet att mobbning inte handlar om det.

(Svagaste individen i Hierakin blir utsatt för mobbning).

Jag och exet är ju inte riktigt överrens om detta, då han har en bestämd uppfattning om hur saker och ting ska vara, medans jag är åt andra hållet.
Nu har det ju inte varit något större problem med mina barn, eftersom den äldsta är snäll och lugn precis så som jag vill ha honom. Men jag tror att det ligger mer i hans personlighet än i min uppfostran.

Det ÄR skitsvårt att försöka vara medveten om vad man gör för fel, man ska ju uppfostra ett barn inte ett kön!
  Men det där är lättare sagt än gjort. Gör ni skillnad på barn pga av deras kön? Nu har ju jag bara killar, men det hade varit roligt att höra era tankar.

Anledningen tilld etta var att igår i leksaksaffären var det en kille som var där med sin pappa och han skulle ha en ritbok, han valde en rosa, och pappan genast sade att den där är ju för tjejer, inte för TUFFA killar som dig! *spyyyyyr*.
Vad fan är det att killar måste vara "TUFFA" jag vill inte ha en TUFF kiulle, jag vill ha en snäll ödmjuk kille som är medveten om sina känslor. Blir killen BÖG om han får ett rosa block?
Jeesus.

2 kommentarer:

  1. Ja vill inte att de ska bli uppfostrade på olika vis när det gäller hur man ska bete sig osv osv !! så där gör ja lika !! men sen gör ja förmodligen lite olika mellan alla mina barn & det är för att de e skapta olika & kan ta upp information på olika sätt =) med Melwin gör på ett vis & med Majken på ett annat !! den lilla e ju liten men ack så uppkäftig alla redan ;;)

    SvaraRadera
  2. Tycker dina åsikter är sunda, Linda!
    Jag har 2 flickor och vill att de ska ha en öppen människosyn och inte hysa agg mot allt och alla, det blir de inte lyckliga av! Tror att föräldrar är såå rädda för att deras barn ska falla ur mallen och avvika från mängden...därav att pojken inte fick sitt rosa block! Man överför (troligtvis oftare än man anar)sin rädsla på barnen och hämmar deras utveckling!
    Men vi får stå på oss, och de gånger våra barn gör ett oväntat val i livet ska vi stötta dem av hela vårt hjärta!!!! :)

    SvaraRadera